Artikel 1: algemeen
- De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgevers respectievelijk hun rechtsopvolgers m.b.t. de dienstverlening en het ontwikkelen of aanleveren van lesmateriaal (hierna te noemen: aanbod).
- Onder opdrachtgever wordt verstaan: de (rechts- )persoon die Timmer aan Taal opdracht geeft een aanbod te verzorgen.
- Onder opdrachtnemer wordt verstaan: Timmer aan Taal.
- Onder opdracht wordt verstaan: de tussen Timmer aan Taal en opdrachtgever tot stand gekomen overeenkomst met al de daarop betrekking hebbende documenten en bijlagen, waarin de gemaakte afspraken worden omschreven.
Artikel 2: opdrachtaanvaarding
- Opdrachtnemer aanvaardt slechts die opdrachten, waarvoor het de kwalificaties bezit. Degene(n) die namens opdrachtnemer een opdracht uitvoert, bezit door opleiding, kennis, ervaring en persoonlijke eigenschappen de kwaliteiten om op doelmatige wijze de opdracht uit te kunnen voeren.
- Opdrachtnemer dient zodanige omstandigheden te scheppen dat alle personen bij opdrachtgever die aan de uitvoering van de opdracht dienen mede te werken, duidelijk weten wat die medewerking inhoudt.
Artikel 3: totstandkoming opdracht
- Opdrachtnemer verplicht zich vóór het uitvoeren van het aanbod alle benodigde informatie te verzamelen die redelijkerwijs nodig is voor een goede opdrachtuitvoering. Opdrachtgever dient naar beste weten ruim voor de datum van uitvoering alle informatie verstrekt te hebben, die nodig is voor een goede ontwikkeling en uitvoering van de opdracht.
- Opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen zich zodoende een beeld vormen van het opleidingsvraagstuk, van de omvang van het opleidingstraject en de mogelijke resultaten daarvan. Bij de totstandkoming van de opdracht hoort een duidelijke omschrijving van hetgeen opdrachtnemer zal leveren. Deze omschrijving gebeurt in de regel schriftelijk en wordt per mail aan de opdrachtgever gestuurd. In de omschrijving moet in elk geval staan:
a. De identiteit van de opdrachtgever (naam, adres en andere relevante gegevens)
b. De identiteit en het adres van opdrachtnemer (naam, adres, KvK nummer, telefoon, email-adres)
b. Een volledige en nauwkeurige omschrijving
d. Voor welke doelgroep het aanbod bedoeld is
e. De wijze van uitvoering van het aanbod.
f. De wijze van uitvoering van het aanbod.
g. Wanneer en waar het aanbod plaatsvindt. De tijdsduur van het aanbod, plus hoe vaak het aanbod wordt aangeboden en/of in welke periode
h De prijs met inbegrip van alle bijkomende kosten en eventuele belastingen
i. De wijze van betaling
k. Het eigendomsrecht van de geboden of ontwikkelde producten
j De afspraken m.b.t. annulering van de opdracht
k. De algemene voorwaarden die opdrachtnemer hanteert
l. Op welke wijze de opdracht definitief wordt. Doorgaans wordt een aanbod / offerte gedaan en krijgt opdrachtgever de benodigde tijd om intern te overleggen. Op het moment dat opdrachtgever definitief akkoord gaat met het aanbod c.q. de offerte, wordt dit per e-mail bevestigd, waarna de afspraken definitief zijn. Indien gewenst worden de afspraken c.q. de offerte schriftelijk in tweevoud en ondertekend per post opgestuurd, waarna 1 exemplaar ondertekend terug wordt gestuurd
m. De offerte/het aanbod is geldig tot 1 jaar na de datum van dagtekening van de offerte
Artikel 4: faciliteiten
- Bij het verzorgen van aanbod op locatie van opdrachtgever, worden tussen opdrachtnemer en opdrachtgever afspraken gemaakt over de voorwaarden waaraan de betreffende locatie moet voldoen en de faciliteiten die noodzakelijk zijn. Deze voorwaarden maken integraal onderdeel uit van de uitgebrachte en door opdrachtgever goedgekeurde offerte.
- Als bij uitvoering van het aanbod blijkt dat niet aan de overeengekomen voorwaarden is voldaan en daardoor de kwaliteit van het aanbod niet meer door opdrachtnemer kan worden gewaarborgd, behoudt opdrachtnemer zich het recht voor het aanbod niet te geven of te staken. Desondanks is opdrachtgever verplicht tot betaling van het aanbod, als ware het uitgevoerd.
Artikel 5: niet- nakoming of tussentijdse beëindiging van de overeenkomst
- Als één van de partijen een verplichting uit de overeenkomst niet nakomt, mag de wederpartij de nakoming van de daartegenover staande verplichting opschorten. Bij gedeeltelijke of niet-behoorlijke nakoming is opschorting slechts toegestaan, voor zover de tekortkoming dat rechtvaardigt.
- Opdrachtnemer heeft het recht zich uit een opdracht terug te trekken of de uitvoering van een opdracht te staken, als opdrachtgever tekortschiet in de voldoening van een afgesproken verplichting. Dit geldt niet wanneer de tekortkoming van opdrachtgever van zo geringe betekenis is, dat een terugtrekking van opdrachtnemer niet gerechtvaardigd is. In het geval van een terechte tussentijdse beëindiging van de opdracht, heeft opdrachtnemer recht op compensatie in verband met reeds gemaakte kosten en nog te lijden schade in verband met aan te tonen bezettingsverlies. Opdrachtnemer zal geen schadevergoeding betalen.
- Als één van de partijen de overeenkomst niet nakomt, is de wederpartij bevoegd de overeenkomst te ontbinden, tenzij de tekortkoming gezien haar geringe betekenis de ontbinding niet rechtvaardigt.
Artikel 6: annulering door opdrachtgever
- Annulering door opdrachtgever van de opdracht, of van de medewerking van een docent is mogelijk tot 21 dagen voor aanvang van het aanbod zonder dat daar kosten tegenover staan. Bij annulering na 21 dagen voor aanvang van aanbod is 100% van het afgesproken bedrag verschuldigd, uitgezonderd de reiskostenvergoeding in verband met de uitvoering.
- Bij annulering van een opdracht door opdrachtgever, waarbij er sprake is van ontwikkel- of voorbereidingskosten, heeft opdrachtnemer het recht reeds gemaakte ontwikkel- of voorbereidingskosten volledig in rekening te brengen. In dat geval dient opdrachtnemer aannemelijk te maken dat deze ontwikkel- of voorbereidingskosten inderdaad gemaakt zijn en om welke kosten het gaat.
- Afwijking van de annuleringsafspraken is alleen mogelijk indien dit uitdrukkelijk is afgesproken en schriftelijk is bevestigd. Documenten die per e-mail zijn verzonden zijn in dit verband rechtsgeldig.
- Bij annulering door opdrachtgever heeft opdrachtgever niet automatisch het recht op uitvoering van het aanbod of medewerking van een docent op een ander moment. Verplaatsen van de opdracht naar een ander moment geldt als annulering van de geplaatste order. Annulering door opdrachtgever dient schriftelijk of per e-mail te geschieden.
Artikel 7: annulering door opdrachtnemer
- Opdrachtnemer streeft ernaar een gepland aanbod altijd door te laten gaan. Als door onvoorziene omstandigheden de uitvoering van een opdracht moet worden geannuleerd, zal door opdrachtnemer in overleg met opdrachtgever naar een oplossing worden gezocht, bijvoorbeeld door de uitvoering van de opdracht te verplaatsen.
- Indien door de annulering of verplaatsing schade ontstaat voor opdrachtgever, is opdrachtnemer voor deze schade niet aansprakelijk.
Artikel 8: betaling en niet- tijdige betaling
- Opdrachtnemer stuurt na uitvoering van het aanbod een factuur, of bij uitvoering op meerdere momenten in het jaar, meerdere (deel)facturen voor reeds uitgevoerd aanbod.
- Opdrachtgever is in verzuim vanaf het verstrijken van de betalingsdatum. Betalingstermijn is 21 dagen na datum van dagtekening van de factuur. Opdrachtnemer zendt na het verstrijken van die datum een betalingsherinnering en geeft opdrachtgever de gelegenheid binnen 10 werkdagen, na ontvangst van deze betalingsherinnering alsnog te betalen.
- Als na het verstrijken van de betalingsherinnering nog steeds niet is betaald, is opdrachtnemer gerechtigd rente en alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening, zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke, te verhalen op opdrachtgever.
- De rente mag in rekening worden gebracht vanaf het verstrijken van de betalingsdatum en is gelijk aan de wettelijke rente.
- Gedurende de behandeling van een klacht of geschil conform het in artikel 17 en 18 bepaalde, zal opdrachtnemer het in rekening brengen van rente en invorderingskosten opschorten.
Artikel 9: opschorting en verrekening
- In geval van tijdelijke onmogelijkheid tot nakoming is opdrachtgever niet gerechtigd tot opschorting van de betaling.
- Opdrachtgever aanvaardt aansprakelijkheid voor vorderingen van opdrachtnemer op dochtermaatschappijen en groepsmaatschappijen in de zin van artikel 2:24a en 2:24b van het Burgerlijk Wetboek, van opdrachtgever.
- Opdrachtnemer is gerechtigd de uitvoering van zijn werkzaamheden op te schorten, zolang opdrachtgever jegens opdrachtnemer niet aan al zijn verplichtingen heeft voldaan, onverminderd de rechten die verder aan opdrachtnemer toekomen.
Artikel 10: tariefaanpassing
- Bij meerjarige opdrachten kan een tussentijdse verandering van het niveau van lonen en kosten die noodzaakt tot tariefaanpassing worden doorberekend door opdrachtnemer. In principe gebeurt dit conform de CBS-index regelingslonen voor overige dienstverlening zoals die is gepubliceerd door het CBS.
- Een dergelijke aanpassing wordt altijd voor de uitvoering van het aanbod met opdrachtgever gecommuniceerd en schriftelijk bevestigd.
Artikel 11: intellectueel eigendom
- Al het lesmateriaal in welke vorm dan ook, die door opdrachtnemer zijn ontwikkeld en gebruikt voor de uitvoering van de opdracht, zijn auteursrechtelijk beschermd en blijven geestelijk en juridisch eigendom van opdrachtnemer.
- Het op maat gemaakte lesmateriaal waarmee gewerkt wordt in de lessen, is eigendom van de opdrachtgever doch is het verboden dit materiaal te vermenigvuldigen/ kopiëren, aan te passen of openbaar te maken zonder schriftelijke toestemming van opdrachtnemer.
Artikel 12: aansprakelijkheid
- Opdrachtnemer spant zich in de gegeven opdrachten naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de algemene voorwaarden uit te voeren. Opdrachtnemer staat in voor een goede kwaliteit van de uitvoering van de werkzaamheden. Het (uiteindelijke) resultaat is echter evenzeer afhankelijk van factoren die buiten de invloed van opdrachtnemer vallen, als dat het een gevolg is van de activiteiten van opdrachtnemer. Opdrachtnemer kan daarom géén garanties geven met betrekking tot te verwachten resultaten van de door haar verrichte werkzaamheden.
- Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor de tekortkomingen in de uitvoering van de werkzaamheden, voor zover deze het gevolg zijn van het niet in acht nemen door opdrachtnemer van zorgvuldigheid, deskundigheid en het vakmanschap waarop bij het uitvoeren van de werkzaamheden mag worden vertrouwd. Voor andere schade is opdrachtnemer niet aansprakelijk.
Artikel 13: vertrouwelijkheid
Opdrachtnemer zal ten aanzien van het gebruik van de aan hem in de opleidingsrelatie verstrekte of ter kennis gekomen vertrouwelijke informatie geheimhouding betrachten. Opdrachtnemer conformeert zich aan de geldende privacywetgeving.
Artikel 14: in dienst nemen van wederzijds personeel
- Geen van de betrokken partijen mag tijdens de duur van de opdracht(uitvoering) of binnen 1 jaar na beëindiging van de opdracht(uitvoering) personeel van de wederpartij in dienst nemen of met dit personeel over indiensttreding onderhandelen, dan in overleg met de wederpartij. Dit geldt ook voor medewerkers die op freelance basis zijn ingezet, zoals zzp-ers.
- Bij overtreding van deze bepaling is de benadeelde partij gerechtigd tot het verhalen van geleden schade op de wederpartij.
Artikel 15: gedragscode
Opdrachtnemer is lid van de Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal. www.bvnt2.org.
Artikel 16: kamer van koophandel
Opdrachtnemer staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Brabant, onder inschrijfnummer 57838429.
Artikel 17: vragen en klachten
- Vragen van administratieve aard en vragen over de inhoud van het aanbod worden door opdrachtnemer beantwoord binnen een termijn van 10 werkdagen, gerekend vanaf de datum van ontvangst. Brieven of vragen die een voorzienbaar langere verwerkingstijd vragen, worden door opdrachtnemer zo snel mogelijk en in ieder geval binnen enkele werkdagen beantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie, wanneer men een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten tijdig, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij opdrachtnemer, nadat opdrachtgever de gebreken heeft geconstateerd of heeft kunnen constateren. Klagen binnen twee maanden is in elk geval tijdig. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat opdrachtgever zijn of haar rechten ter zake verliest.